3 tips voor een effectieve Social Media wedstrijd

19-07-2013 | Social Media wedstrijd | Social Media | Prijzen | Content |

Bij een Social Media wedstrijd werkt het geven van een gratis cadeau erg goed, zeker om meer volgelingen te krijgen. Echter hierbij is het probleem dat de meeste nieuwe volgelingen niet meer zo snel terugkeren naar jouw pagina. Ze liken voor het cadeau, niet voor je merk.

Toch kunnen Social Media wedstrijden erg effectief zijn, indien ze correct en onder de juiste omstandigheden worden uitgevoerd. Hierbij drie tips om een goede wedstrijd in te zetten.

Zorg voor een duidelijk omschreven doel
Het is van te voren erg belangrijk om een duidelijk omschreven doel neer te zetten voor je Social Media wedstrijd. Meestal denk je wel dat je die hebt, maar helaas blijkt dit nog weleens niet correct te zijn. Bijvoorbeeld: “Ik wil ..x meer volgelingen hebben op mijn Social Media pagina’s.”

Natuurlijk is dat erg leuk om meer volgelingen te krijgen, maar wanneer zij niet meer op je pagina’s terugkomen, heb je dan bereikt wat je wilde? Wat je waarschijnlijk wilt is meer geld verdienen aan bestaande en nieuwe klanten. Maar het kan ook zijn dat je onderzoek wilt doen of een nieuw klantenbestand wilt krijgen.

Zorg dus voor een duidelijk omschreven doel!

Ontwikkelen van je doel
Nadat je je doel hebt bepaald is het ook belangrijk te bepalen hoe je dat doel gaat bereiken. Zoals al eerder aangegeven, is meestal het trekken van zoveel mogelijk nieuwe mensen het doel. Het aantal halen is je target, maar meestal trek je een publiek dat alleen voor de prijs gaat en je merk verder links laat liggen. Stem daarom je doelgroep af op je specifieke doel. Zo weet je zeker dat je de juiste mensen trekt naar je Social Media pagina’s.

Stel dat je een prijs weggeeft die het meeste betrekking heeft op vrouwen, zorg dan ook dat je die het meeste bereikt. Is het een prijs voor vrouwen met kinderen, dan moet je ervoor zorgen dat je nog beter target op je doelgroep.

Kies de beste prijs
In de meeste wedstrijden worden prijzen weggegeven die omschreven kunnen worden als zeer interessant. Denk bijvoorbeeld aan een tablet, vakantie, tuinset, kleding of gewoon geld. En wanneer je denkt dat mensen hierdoor aangetrokken worden, dan heb je het juist. Maar juist om die prijs worden ze aangetrokken. Niet om je merk!

Er zijn trouwens drie soorten prijzen: derde partij prijzen, product uit je eigen bedrijf of immateriële activa. Een derde partij product is een iPad, terwijl je die zelf niet verkoopt. Nu is het geen Social Media wedstrijd maar denk bijvoorbeeld aan de Oxio reclame waarbij je een iPad krijgt bij het afsluiten van een energiecontract.

Bij een eigen product moet je denken aan een product die jij zelf verkoopt. Wat dacht je van de Hunkemöller actie van mei jl. met “zoek de verschillen en maak kans op een lingerieset”. Het voordeel van deze actie was dat Hunkemöller hun bestaande bezoekers aan het werk hebben gezet. Deze hebben ervoor gezorgd dat deze actie snel in de rondte ging op Social Media!

Als laatste heb je nog de immateriële prijs. Deze vraagt wel wat meer creativiteit om effectief te kunnen laten zijn. Zo heeft mijn sportschool laatst een Social Media wedstrijd uitgeschreven met de vraag om het lekkerste broodje met zelf gekozen naam in te sturen. Uit alle inzendingen zijn de drie meest lekkere broodjes gekozen en die worden inmiddels geserveerd in de lounge. Degene die nu zijn/haar broodje voorbij ziet komen is natuurlijk zeer vereerd. Je begrijpt het zeker al, deze prijs kost eigenlijk niks maar is wel effectief!

Als jij binnenkort een Social Media wedstrijd gaat bedenken, succes met het bepalen van je doel, je target en de weg te geven prijs ervan. Oooh en ga niet over één nacht ijs!