4 manieren om foto’s te gebruiken in je Content Marketing strategie

10-05-2013 | Content Marketing | Strategie | Foto’s | Visueel | Content |

Foto’s zeggen meer dan duizend woorden over de inhoud van een tekst of een product. Daarnaast wordt het oog altijd getrokken naar een foto op een webpagina. Hoe zorg je er dan voor dat je foto’s op een juiste manier in jouw Content Marketing strategie gebruikt?

Hier vier manieren om foto’s in jouw Content Marketing strategie in te passen. Daarbij per onderdeel een aantal vragen om je verder te helpen met het maken van de juiste foto’s.

  1. Zorg ervoor dat jouw producten sterren zijn. Alleen een foto van het aangezicht van het product is niet meer voldoende. Ook alle accessoires die erbij geleverd worden kun je laten zien. Maar vooral het fotograferen van het gebruik van het product levert de meeste interesse op!
    Vragen: Hoe maken we het product visueel aantrekkelijk? Hoe pronken we met het product? Hoe laten we zien hoe een product werkt?
  2. Geef je bedrijf een gezicht. Door je prospects, bezoekers en klanten te laten zien wie er bij jou in het bedrijf werkt of werken en wat daarbij de geschiedenis van het bedrijf is, geeft een vertrouwt gevoel. Mensen kunnen zich als het ware identificeren met de mensen van het bedrijf of met de geschiedenis.
    Vragen: Zijn er goede afbeeldingen van bijvoorbeeld de oprichters, de locatie van het bedrijf en natuurlijk het personeel? Hoe komen onze medewerkers het beste over op een foto (bijv. welke kleding dragen ze?)? Hoe zorgen we ervoor dat ons verhaal bij de bezoeker blijft hangen en ons merk, product en bedrijf onthouden wordt?
  3. Voed je gebruikers op in het gebruik van jouw product. Via foto’s kun je je klanten laten zien hoe een product goed gebruikt moet worden. Je kunt ook specifieke foto’s van een belangrijke aanwijzing laten zien, bijvoorbeeld hoe een rooster los te maken of een filter te vervangen. Bij beauty producten kun je heel goed de verschillende stappen bij bijvoorbeeld het aanbrengen ervan tonen.
    Vragen: Wie wordt degene die op de foto’s erbij staat? Hij/zij wordt immers het gezicht van je merk! Waar worden de foto’s gemaakt? Mag je alle foto’s wel gebruiken?
  4. Nodig je klanten uit om foto’s van jouw product of merk te delen. Waarom niet gebruik maken van de gebruikerservaringen over jouw producten door je klanten? User Generated Content, ook wel reviews genoemd, geven nog meer vertrouwen aan nieuwe klanten. Want andere gebruikers geven aan wat ze van jouw product vinden. Dat is altijd beter dan dat je zelf zegt hoe goed jouw product is.
    Vragen: Aan welke eisen moeten deze foto’s voldoen? Behoudt de klant het recht op zijn/haar eigen foto?

Mensen zijn heel visueel ingesteld, daarom voelen we ons ook aangetrokken tot een foto, die een goed beeld geeft van wat het product is. Het belang van goede foto’s wordt echter nog weleens over het hoofd gezien. Zorg er daarom voor dat het maken van goede foto’s een onderdeel is van je Content Marketing strategie. Je maakt namelijk je bezoekers / lezers nog meer betrokken bij de inhoud van je website of webshop. Alleen maar een extra impuls om te lezen of te kopen!