4 manieren om jouw concurrenten te overtreffen

05-07-2013 | Concurrenten | Klantenservice | Service | Content |

Heb je weleens het gevoel dat je concurrent je net een stapje voor is? Zo kan het voor een startende ondernemer best lastig zijn om een zakelijke droom te volgen. Want zal mijn doelgroep niet al genoeg keuze hebben en waarom zouden zij nu voor mij kiezen?

Hoe zorg je er dan voor om als nieuwkomer toch met je hoofd boven het maaiveld te komen? Het draait daarbij zeker niet om iets nieuws op de markt te brengen maar juist op de manier waarop je jouw bedrijf in de markt plaatst.

Hier vier eenvoudige manieren om je bedrijf te laten onderscheiden in de markt:

  1. Vind het wiel niet opnieuw uit!
    Veel nieuwe bedrijven denken dat ze met iets nieuws op de markt moeten komen. Maar niks is minder waar. Natuurlijk zal de markt blijven vernieuwen, maar dat betekent niet dat je daar gelijk op moet inspringen. Bekijk dan liever waar je doelgroep zit en wat je concurrenten hiervoor doen. Vul dan het lege stukje in wat je concurrenten links laten liggen. Je kunt daarna nog een stapje verder gaan door vervolgens te achterhalen wat de beste manier is om ze van service te voorzien.
  2. Bezoekers centraal wint
    Je product en dienst kan dus in veel opzichten op die van je concurrent lijken, maar zorg dus dat je anders bent. Bijvoorbeeld met de extra service die je biedt of op de manier waarop je met je klanten omgaat. Focus dus per definitie op hetgeen jou anders maakt dan de ander!
    Hoe klein of groot je bedrijf ook is, het valt of staat met de manier waarop je met je klanten omgaat en letterlijk dichtbij ze staat. Je klant moet centraal staan in alles wat je doet. Praat daarom eens met je klanten. Zo kun je gelijk een blik werpen op de markt, de behoefte proeven van je klanten en ervaren hoe jouw bedrijf het doet.
  3. Concurreer niet op prijs
    Als je graag klanten wilt trekken, dan denkt men al gauw dit te kunnen bereiken door de prijs te verlagen. En ja, dat zal een tijdje goed gaan en je zult veel klanten trekken, maar wat als je er geld bij moet gaan leggen?
    Winst maken is toch wel heel belangrijk om te kunnen overleven. Toch?
    Wat dan wel te doen? Ga niet onder de prijs zitten, maar onderscheid je ten opzichte van je concurrenten. Bijvoorbeeld om maar weer eens over de klantenservice te spreken. Door hierop te focussen en te onderscheiden, geef je de klant het gevoel belangrijk te zijn, terwijl ze net zoveel of misschien toch iets meer betalen.
  4. Verzadiging betekent sterkte
    Wanneer jouw markt overvol met concurrenten zit, dan zal er wel veel behoefte aan het product of de dienst zijn. Wees dus niet ontmoedigd en ga ervoor.
    Overweeg je een bedrijf te starten, doe dan vooral onderzoek naar de markt en je concurrenten. Alleen zo kun je bepalen waarin je opvalt.
    Maar het onderzoeken geldt voor iedereen en regelmatig. Alleen zo blijf je constant je concurrent een stapje voor!