4 stappen voor het vinden van het juiste publiek

21-03-2013 | Content | Content Marketing | Contentstrategie | Doelgroep |

Wat was er eerst, de kip of het ei? Natuurlijk is dat een iets andere context als het gaat om het schrijven van de juiste content. Maar wat komt bij content het eerst, de inhoud of het publiek?

Het is van cruciaal belang om eerst te weten voor wie je gaat schrijven, voordat je met de inhoud aan de gang gaat. Als je weet voor wie je schrijft, kun je de inhoud bepalen, zodat de boodschap goed overkomt bij het juiste publiek.

  1. Identificeer je doelgroep. Het is van essentieel belang om de juiste doelgroep te bepalen om zo de juiste Contentstrategie in te kunnen zetten. Want de lezers zijn niet alleen consumenten, maar ook potentiële klanten. Ze moeten zich dus met de inhoud van de teksten kunnen identificeren, een verbinding voelen.
  2. Identificeer het publiek. Nadat je doelgroep is gedefinieerd wordt het tijd om jouw publiek te bepalen. Het is belangrijk om te bepalen welke van de demografische (leeftijd, inkomen van het huishouden) en psychografische (gedrag, attitudes, motivaties, doelen, belangen etc.) categorieën het beste bij je merk of product past. Is het niet gelijk duidelijk doe daar dan onderzoek naar.
  3. Tweak de inhoud van je content. Nu je weet wie je publiek is, is het belangrijk om je boodschap nog een keer door te nemen. Klopt deze  nog steeds nu je weet wie het juiste publiek is? Pas aan waar nodig. Blijf daarnaast kennis opdoen over jouw publiek. Als je namelijk bereidt ben om mee te groeien, blijf je altijd de juiste boodschap overbrengen.
  4. Verbouw je content om nieuw publiek te krijgen. Wanneer je toe bent aan een andere doelgroep maar je boodschap spreekt die groep niet aan, creëer dan andere content. Maar zorg er wel voor dat de nieuwe content je huidige en nieuwe publiek beide aanspreekt. Anders raak je je huidige publiek kwijt. Eventueel kun je voor iedere doelgroep een eigen unieke manier bedenken om je product/merk te presenteren.