5 manieren om betrokkenheid met jouw online community te vergroten

16-08-2013 | Online community | Community |  Betrokkenheid | Social Media | Content |

Ben jij een community manager of hou jij o.a. de social media pagina’s bij voor jouw bedrijf, dan is het misschien verbijsterend maar jij bent het eerste contact met de buitenwereld.
Dan ben je vooral bezig met het verzorgen van een goede online community via de diverse fora, social media pagina’s en berichten verzendmogelijkheden.
Daarnaast is het belangrijk dat je je bezig houdt met het werven van nieuwe bezoekers en leden van deze pagina’s. Dit kunnen vrienden, beïnvloeders, liefhebbers, professionals, bezoekers en klanten zijn.

Het draait alleen niet om de hoeveelheid mensen die op je pagina of forum komen, maar om de betrokkenheid van deze mensen. Wil je een grotere betrokkenheid van deze mensen en meer reacties op je blog, forum of social media pagina krijgen, lees dan nu deze vijf tips.

Zorg ervoor dat je het gesprek opent
De inhoud van je tekst, forum artikel of social media post moet goed en interessant zijn om mensen te binden. Maar juist het openen van een gesprek/discussie is net zo belangrijk.
Vraag aan het einde van je stuk content om een reactie of stel een specifieke vraag. Zorg er dan wel voor dat je de discussie of het gesprek draaiende houdt. Zo zijn anderen ook weer geneigd om vaker te reageren.

Gooi er een wedstrijd tegenaan
Nu is dit niet de wedstrijd waar je hele dure of grote prijzen voor moet inzetten. De wedstrijd moet natuurlijk wel afgestemd zijn op jouw bedrijf, merk, product of dienst. Vul een wedstrijd in met de vraag om user generated content. Dit kan bijvoorbeeld bij een broodjeszaak de vraag zijn om het broodje van de maand te bedenken. Bij een sportcentrum kan dit weer het verzoek zijn om een persoonlijk verhaal te delen over zijn/haar bereikte doelen sinds ze daar sporten.
En hoe kun je dat dan belonen? Door de winnaar te vermelden in bijvoorbeeld de nieuwsbrief of het verhaal te plaatsen op je website.

Laat bezoekers / leden zelf beoordelen
Je kent ze wel die ‘duim omhoog’ of ‘duim naar beneden’ buttons. Jij kunt dan persoonlijk aangeven wat je bijvoorbeeld van het artikel, de post of de reactie van iemand vindt.
Wanneer je dat nu op je eigen website of forum introduceert, kun je een grotere betrokkenheid onder je lezers en bezoekers creëren. Eventueel kun je de meest actieve leden/lezers/bezoekers voorzien van een extra “stempel”. Zij zijn immers belangrijk voor jou en je lezers.

Vervang regelmatig inhoud van je homepage
De meeste mensen die jouw website bezoeken komen via de homepage. Wanneer je deze homepage regelmatig ververst met nieuwe informatie, waarop ook te reageren valt, trek je deze bezoekers opnieuw naar je website.

Reageer op reacties
Wanneer iemand reageert op je artikel of tekst, zorg er dan voor dat je daarop reageert. Al is het alleen maar om te bedanken voor zijn of haar reactie. Maar eigenlijk moet je ervoor zorgen dat er nog meer interactie plaatsvindt.
Vergeet niet de volgende technische mogelijkheid: bouw in dat iemand een reactie krijgt wanneer er op het bericht wordt gereageerd of op zijn of haar reactie. Zo kan iemand ook op die inhoud reageren.

Wanneer je meer leden wil in jouw community zorg dan voor meer betrokkenheid bij de leden tot jouw community. Op deze manier trek je ook meer nieuwe leden naar je community. Maar het belangrijkste is je community actief houden en daardoor je band tussen je leden en je website te versterken.