7 ‘fouten’ vermijden in e-commerce

08-11-2012 | E-commerce | Webshop | Usability | Conversie | Content |

Hoe komt het toch dat bezoekers geen order in je webshop plaatsen? Komt het misschien doordat je een aantal facetten toch niet helemaal goed hebt geregeld? Er zijn namelijk minimaal zeven punten die een potentiële klant op de vlucht laten slaan. Welke dat zijn, lees je hier.

  1. Je site is traag. Wanneer er veel geladen moet worden aan onder andere content, afbeeldingen, plug-ins, i-frames en banners op je website, dan heb je misschien wel een te trage webshop. En niemand gaat wel even zitten wachten op het laden van een pagina. Je kunt er vanuit gaan dat je bezoeker dan allang heeft weg geklikt en bij de concurrent aan het kijken is. Een mooie laadtijd is trouwens zo’n 2 seconden per pagina!
  2. Je bestelproces is ingewikkeld. Een bezoeker zou niet al te veel stappen moeten doorlopen in het bestelproces. Want wanneer je een bezoeker veel stappen laat doorlopen heb je de kans dat ze stoppen en/of frustratie. Een koper komt immers niet tot het einde van zijn bestelproces. Let er dus op dat je een makkelijk bestelproces hebt met eigenlijk maar maximaal de volgende stappen: 1 – overzicht inhoud winkelwagen, 2 – invullen van factuuradres, 3 – invullen van afleveradres, 4 – betaalproces en als laatste 5 – orderbevestiging. Meer is echt niet nodig!
  3. Betalen via creditcard werkt niet optimaal. Stel, je hebt je naam, adres, 16-cijferige creditcardnummer en driecijferige code ingevoerd. Dan blijkt je postcode niet correct te zijn en moet je opnieuw beginnen. Zucht! Niks is frustrerender dan het betaalproces met een creditcard opnieuw, en opnieuw, en opnieuw te moeten doorlopen. Alleen maar omdat er iets niet correct wordt ingevoerd. Zorg dus voor een goede techniek erachter die gegevens kan vasthouden. Wanneer je dan ook de juiste volgorde van invoeren gebruikt, verloopt het betaalproces met creditcard een stuk eenvoudiger.
  4. Verzendkosten zijn hoog. Sommige webshops lokken klanten met zeer lage prijzen. Echter de verzendkosten worden dan zo hoog ingezet, dat de klant uiteindelijk toch duurder uit is. Dit wordt ook wel ‘prijzen kunstmatig laag houden’ genoemd. Uiteindelijk zal de klant het bestelproces niet afmaken en alsnog naar een concurrent gaan. Informeer je bezoeker ook altijd duidelijk over de door jou gehanteerde verzendkosten, alvorens zij het bestelproces ingaan!
  5. Niet voor mobiel geschikt. Realiseer je dat veel potentiële klanten juist snel mobiel producten zoeken. Ze staan in een winkel en willen weten of ze het product toch niet ergens anders goedkoper kunnen krijgen. Wanneer jouw webshop dan hier niet op is ingesteld, verlies je veel klanten.
  6. Werkt niet bij iedere browser. Je hebt o.a. Chrome, Firefox en Internet Explorer, en daarin ook weer verschillende versies. Maak je webshop dus gebruiksvriendelijk voor alle (of in ieder geval zoveel mogelijk) browsers. Kijk ook in bijv. analytics via welke browsers je webshop veel bekeken worden.
  7. Je klanten bestoken met irrelevante aanbiedingen. Een klant krijgen is één, een klant behouden is twee. Pas dus op met het bestoken van je bestaande klanten met aanbiedingen die er voor hem of haar niet toedoen. Als jouw klant een stofzuiger heeft gekocht, is deze niet nogmaals op zoek naar een stofzuiger, maar misschien wel naar stofzuigerzakken of luchtfilters.

Wanneer je oplet of bovenstaande zeven punten goed werken in jouw webshop, heb je een gebruiksvriendelijke site. Als je dan ook nog leuke producten hebt, staat niks je meer in de weg. Succes met de usability van en het verkopen in je webshop!