7 manieren om de Bounce Rate te verlagen

14-03-2013 | Bounce Rate | Weigeringspercentage | Tips | Content |

Iedere website heeft te maken met een Bounce Rate. De Bounce Rate, ook wel weigeringspercentage genoemd, is de percentage die aangeeft dat een bezoeker op de binnengekomen webpagina gelijk weer vertrekt. Deze bezoeker bekijkt dus alleen die ene webpagina en gaat niet de andere pagina’s langs.
Waarschijnlijk komt dat omdat het niet de informatie is die de bezoeker verwacht of de pagina spreekt iemand niet aan. Dat kan erg frustrerend zijn, zeker wanneer er veel energie is gestoken in de website. Wanneer je dan ook nog investeert in advertenties om bezoekers op je site te krijgen, is dat dubbel vervelend.

Maar wat nu te doen om ervoor te zorgen dat een bezoeker op je website blijft en dus pagina’s een lage Bounce Rate hebben? Lees hieronder de mogelijke usability verbeteringen en bepaal zelf welke voor jou van toepassing is.

  1. Banners op de pagina. Bij sommige websites is het noodzakelijk om banners te tonen omdat dat een deel van het verdienmodel is, echter veel mensen houden er niet van om al die banners te zien. Als je toch advertenties plaatst houdt dan rekening met het volgende. Plaats niet te veel advertenties boven de paginavouw, omdat dan jouw belangrijke content te veel onder de vouw verdwijnt. Plaats daarnaast advertenties niet te dicht bij de navigatie. Bezoekers raken gefrustreerd wanneer zij de website per ongeluk verlaten omdat er op de banner is geklikt. Pas ook op met advertenties die te veel op de inhoud van de website lijken. Bezoekers raken daar namelijk van in de war en zullen dan de website verlaten.
  2. Content van derden. Op websites kan het voorkomen dat er content van derden via een widget of een I-frame staat. Met veel derden content worden pagina’s erg langzaam geladen, omdat deze info bij anderen van hun servers opgehaald moet worden. Wanneer dan een webpagina hierdoor niet binnen 4 seconden geladen is, zullen bezoekers snel afhaken. Content van derden is prima, maar doe het wel met mate en check de laadtijd.
  3. Contrast van de webpagina. Misschien wel de makkelijkste manier om de toegankelijkheid van een website te verhogen is een goede contrast. Want niemand zal op een website blijven waarbij niets goed te lezen is. Naast dat een website goed leesbaar is, zorgt een goed contrast ook voor het goed vindbaar zijn van de belangrijkste content. Je kunt er namelijk voor zorgen dat de aandacht op de juiste punten wordt gevestigd. En nu met mobiele apparaten wordt het helemaal belangrijk dat het contrast goed is.
  4. De navigatie. De navigatie moet prominent, duidelijk en gemakkelijk toegankelijk zijn op een website. Eventueel is het mogelijk om de navigatie op verschillende plekken op een pagina terug te laten komen, bovenaan, in de footer en wellicht in een zijbalk. Vermijd drop-down menu’s wanneer je website ook voor mobiele apparaten geschikt is. Deze zijn daarop namelijk niet te gebruiken. Denk daarnaast ook aan een zoekfunctie wanneer de website over ontzettend veel content bevat.
  5. Zorg voor een duidelijke boodschap. Bezoekers screenen gelijk de pagina wanneer ze erop komen. Wanneer de boodschap dan niet goed overkomt, klikt de bezoeker weer weg. Dit is een van de grote oorzaken van een hoge weigeringspercentage. De inhoud moet direct zichtbaar zijn voor de bezoeker. Gebruik daarvoor bijv. titels en beschrijvende afbeeldingen. Maar denk ook aan pakkende en goed te vinden call to actions.
  6. Vermijd te veel afleiding. De bezoeker die op je website komt dient niet te veel afgeleid te worden van de kernboodschap. Dus ellelange filmpjes, storende fly-outs, pop-up advertenties, meld je aan voor nieuwsbrieven etc. zorgen ervoor dat de bezoeker niet meer bezig is met de kern van de website.
  7. Een goede lay-out is onvermijdelijk. Een goed verzorgde lay-out voor een website is onvermijdelijk en voor een mobiele site is dat een must. Doordat er meer en meer websites op een mobiel apparaat bekeken wordt, moet daar rekening mee gehouden worden. Voor een mobiele site worden andere technieken gebruikt om ervoor te zorgen dat alles leesbaar wordt op een klein scherm. Wellicht is het beter om de website en mobiele site apart van elkaar te maken. Maar wat gewoon belangrijk is, zorg ervoor dat alles leesbaar en duidelijk is voor zowel een website als mobiele site!