Basishandleiding SEO voor content schrijvers

25-04-2013 | SEO | Content | Keyword | Zoekmachine | Paginatitel |

Ben jij een doorgewinterde SEO’er dan is dit artikel hoogstwaarschijnlijk wat te licht voor jou. Maar ken je iemand die geen ervaring heeft met SEO, dan is dit stuk perfect voor diegene.

Deze basishandleiding is namelijk uitermate geschikt voor de medewerker die content schrijft en nog niet zoveel weet over de basis SEO richtlijnen. Het zal het optimaliseren van het geschreven werk in ieder geval een stuk makkelijker maken. Daarbij gaat het om het voornaamste, de website hoog in de zoekmachines krijgen, via SEO of wel Search Engine Optimalisation.

In dit artikel worden de basisregels beschreven, waarmee je op een goede  manier content creëert die door de zoekmachines goed wordt begrepen en daardoor gerangschikt.
Welke basisregels voor SEO zijn er dan?

  1. Bijvoorbeeld het vinden van een trefwoord of trefwoorden groep. Een trefwoord is een enkel woord waarnaar iemand online zoekt. Een trefwoorden groep zijn meerdere woorden. Ben jij bijvoorbeeld op zoek naar gratis beauty tips, dan kan een trefwoord “beauty” zijn en de trefwoorden groep “gratis beauty tips”. Dit typ je dan ook in bij Google in de zoekbalk. Echter worden er ook zoekwoorden doorelkaar gebruikt. Hoe weet je dan welke zoekwoorden gebruikt moeten worden? In ieder geval moeten die zoekwoorden wel terug komen in je tekst. Gelukkig is het heel gemakkelijk om erachter te komen waar mensen naar zoeken. Gebruik daarvoor gewoon een keyword tool, zoals Google Keyword Tool. Typ een paar trefwoorden in waarover je wilt schrijven en deze tool geeft de specifieke zoekwoorden terug waarop gezocht wordt. Deze (tref) woorden kun je dan gebruiken in je teksten.
  2. Het volgende onderdeel is de paginatitel of page title. De paginatitel is de tekst die verschijnt in de balk aan de bovenkant van jouw webbrowser. Deze titel geeft bij de zoekmachines aan waar de webpagina over gaat. Het is belangrijk dat er zoekwoorden of een zin in de paginatitel staat. Stel dat je website gaat over make-up advies, dan kan de titel zijn “Advies over make-up en andere beauty tips”. Doordat de trefwoorden vooraan in de zin staan, is dit beter voor de zoekmachine. Een slechte titel is “Online winkelen naar cosmetica producten, wij geven ook advies over make-up”.  Let daarbij op dat de titel niet langer is dan 65 tekens, liever korter.
  3. Dan is er ook nog de content titel. Deze titel staat aan de bovenkant van het artikel of webpagina, meestal in grotere letters. Ook deze titel moet zoekwoorden bevatten, maar moet wel overtuigend en interessant zijn voor de lezer. Wederom het voorbeeld met beauty. Een goede titel is “21 Make-up adviezen waarmee je de blits maakt”. De trefwoorden staan erin en het wekt interesse.
  4. Hoe zit het dan met de tekstuele inhoud van het artikel. Aangezien dat het grootste deel is, is het zeker belangrijk. Natuurlijk wil je een artikel schrijven dat interessant en waardevol voor je bezoekers is, maar bovenal is het belangrijk dat je artikel door de zoekmachine interessant gevonden wordt. Om dit laatste voor elkaar te krijgen, gewoon weer gebruik maken van de zoek- of trefwoorden en die in het artikel terug laten komen. Maak hierbij ook gebruik van meer-, enkelvoud en synoniemen. Het moet wel leesbaar blijven voor je bezoeker, alleen trefwoorden plaatsen is not done! Voor een gemiddeld groot artikel is drie tot vijf keer een trefwoord gebruik meer dan voldoende.
  5. Wat te denken over de linken in een tekst. Bij het linken naar een volgende pagina, probeer dan de aanklikbare tekst (de anchor-tekst) zo duidelijk mogelijk te omschrijven. Als het mogelijk is, gebruik hier dan trefwoorden voor. Die trefwoorden die aangeven waar de pagina over gaat, waar naar gelinkt wordt. “Klik hier” zegt natuurlijk niks, maar “Klik hier om onze make-up aanbiedingen te zien” wel! En niet onbelangrijk, zoekmachines kijken ook naar de linken om te bepalen hoe belangrijk een webpagina is en waar die pagina over gaat.
  6. De informatieve meta description tag mag niet ontbreken. Nu is het zo dat zoekmachines daar niet al te veel waarde aan hechten. Echter het is wel de zin die bij de zoekresultaten getoond worden aan jouw mogelijk nieuwe klant. Om deze reden is het belangrijk om een goede meta description te schrijven met een pakkende call to action. Zoekers moeten toch immers op jouw website uitkomen?

Wat dan nog meer? Er zijn nog meer factoren die SEO op je website beter kunnen maken, maar als je je houdt aan de bovenstaande basis van SEO (kiezen van zoekwoorden, een pagina titel, de artikel/webpagina titel, de tekstuele inhoud en duidelijke linken), dan ben je al heel erg goed bezig. De resterende factoren kan door iemand opgepakt worden die getraind is in zoekmachine optimalisatie. Door het volgen van deze eenvoudige richtlijnen wordt de inhoud van jouw webpagina’s zoekmachine vriendelijk. Succes!