Content Marketing: waar niet aan voorbij te lopen – punt 1

13-12-2012 | Content Marketing | Branding | Strategie | Content |

Steeds meer tijd wordt er besteed aan Content Marketing. Voor volgend jaar zijn zelfs de berichten dat er door veel bedrijven nog meer budget vrijgemaakt gaat worden hiervoor. Wat zou het dan vervelend zijn als er geen rekening gehouden wordt met de volgende drie punten.
Want een Content strategie staat of valt door er goed over na te denken en het goed in te richten en te zetten. Waar moet je dan zeker op letten?

Er zijn drie punten waaraan niet voorbij gelopen mag worden bij het inzetten van een goede Content Marketing:

  1. Branding gebeurt toch alleen offline
  2. Kijk niet met oogkleppen naar de inhoud van je content
  3. Bekijk alle KPI’s

Vandaag bespreek ik punt 1. Ik ben benieuwd of sommigen dit bekend voorkomt?

  1. Branding gebeurt toch alleen offline

Ondanks het verhoogde budget bij veel bedrijven voor Content Marketing zijn er nog veel marketeers van grote merken die liever het geld in offline branding steken. Dat betekent dat het overgrote deel van het budget opgaat aan bijvoorbeeld tv, radio, magazines en sponsoring van soaps.

De belangrijkste reden hiervoor is dat de traditionele offline reclame meer emotionele waarde meegeeft aan een product dan de online reclames doen. Want waar praat je nu eerder over, die tv campagne waarmee je jezelf identificeert of die ene statische banner op een website?

Datzelfde geldt ook voor het inkopen van SEA. Deze manier van reclame maken is juist om mensen op jouw website te laten komen en ze een aankoop te laten doen. Maar ja, merken proberen juist reclame te maken die het bewustzijn, de aandacht, de identificatie en een herinnering oproept. Het gaat hierbij niet gelijk om een directe aankoop.

Hoe dan toch online te combineren met het positieve gevoel van de consument:

Neem de inhoud van al je vormen van content regelmatig door en vul of pas aan waar nodig. De behoefte om content zal altijd blijven bestaan, dat betekent dat je ook mee moet gaan met de veranderingen. Denk hierbij aan nieuwe ontwikkelingen, nieuwe doelgroepen of nieuwe technieken. Stilstand is achteruitgang! Zo hoef je het natuurlijk niet allemaal zelf te doen, jouw merk consumenten hebben ook zeker wat te melden!

Volgende week schrijf ik wat over het ophebben van oogkleppen en hoe die nu maar eens weg te gooien. Succes met de implementatie van je brand online!