Content Marketing: waar niet aan voorbij te lopen – punt 3

03-01-2013 | Content Marketing | KPI’s | Content | Key Performance Indicatoren | Strategie |

Het nieuwe jaar is begonnen, dus alles moet weer even op scherp gezet worden. Dit artikel sluit daar heel goed bij aan!
Zoals beloofd, vandaag deel drie uit de serie “Waar niet aan voorbij te lopen met Content Marketing”. Weet je nog waar de eerste twee delen over gingen? Dat was:  “branding gebeurt toch alleen offline” en “Kijk niet met oogkleppen naar de inhoud van je content”.
Laten we daarom maar direct met het aansluitende en belangrijke deel drie beginnen: de Key Performance Indicatoren (KPI’s).

Welke resultaten moet je nu eigenlijk meten? Want het binden van online adverteren en offline koopgedrag is zeer lastig. Daarom richten veel mensen zich op de korte termijn cijfers / winsten, die gekoppeld zijn aan de online verkoop, meetbare resultaten. Wanneer je een webshop hebt, klinkt dat heel logisch en moet je dit ook zeker zo blijven meten!

Maar wat als je juist een offline winkel hebt. Dan wil je toch dat alle online inspanningen zich terugvertalen naar en in je offline winkel? Met daarbij de intentie dat ze juist meer kopen, dan waarvoor je klanten in eerste instantie komen.
De meesten digitale inspanningen zijn juist gericht op directe resultaten, die voor offline de plank finaal misslaan. Je moet je voor offline juist focussen op branding en de voordelen van een content marketing strategie!

De inhoud van de digitale opdracht vertaalt zich dus niet terug naar directe aankopen ofwel ROI. Het gaat er hierbij juist om om consumenten bewust te maken van je bestaan. Je zult dus geduld moeten hebben om van deze mensen jouw klanten te maken.
Content Marketing inzetten betekent dus geduld hebben. Zet daarom een hoge kwaliteit content marketing in, want de voordelen zijn geweldig. Evalueer dit wel na verloop van tijd en waar nodig, pas het aan.

Conclusie van de drie delen:
Onthoud dus dat de online markt zich altijd ontwikkelt en dat de inhoud van je content daarom erg belangrijk is. Zorg dus voor hoge kwaliteit content, of het nu van jezelf is, van klanten of van derden. Gebruik alle content die je wordt ‘toegeworpen’ en blijf geduldig. Alleen zo creëer je een lange termijn relatie met klanten!

Succes met het bepalen en inzetten van jouw online of offline KPI’s. Laat je me weten, welke jij hebt bepaalt en wat het succes hiervan is geweest?