De 8-punten checklist voor conversie verbetering

07-03-2013 | Conversie Verbetering | Checklist | Converteren | Content |

Massa’s bezoekers op je website is natuurlijk heel erg mooi, maar als zij alleen maar kijken en niet kopen…..  dan doet dit niks voor jouw business. Je hebt pas succes als de bezoekers een product of dienst bij je kopen, het daadwerkelijk converteren naar een aankoop!

Check de volgende 8 punten voor je eigen website:

  1. Laadt je website volledig binnen 4 seconden? Let daarbij op met veel grote afbeeldingen of flash uitingen, deze vertragen de boel. Bezoekers haken eerder af wanneer ze lang op een website  moeten wachten.
  2. Werkt alles zoals het zou moeten? Doen de linken het allemaal en kom je uit op de pagina’s die je als bezoeker voor ogen hebt. ‘Dode’ links en pagina’s die het niet doen of niet de verwachtte informatie geven, zullen bezoekers volledig doen uitklikken en niet terug laten keren.
  3. Zijn er voldoende call to actions en zijn de buttons en linken overal duidelijk vindbaar? Niets is zo vervelend voor een bezoeker om de hele website af te moeten zoeken naar contactgegevens of hoe nu dat product toch te bestellen. Zorg voor duidelijke, heldere en vindbare actiepunten!
  4. Wanneer je website advertenties laat zien, zijn deze niet te overheersend? Deze leiden de bezoeker namelijk af of kunnen als irritant bevonden worden. Advertenties dus met mate tonen en zorg voor relevantie met jouw website.
  5. Werkt de website met alle browsers? Controleer of je website werkt met Internet Explorer, Google Chrome, Firefox, Opera en Safari en dat het overal hetzelfde eruitziet.
  6. Is de opmaak van je content wel prettig? Het is van cruciaal belang dat de content gemakkelijk te lezen en duidelijk vindbaar is. Geen ellelange teksten met veel verschillende opmaken. Zorg voor overzicht door bijvoorbeeld opsommingstekens te gebruiken en alinea’s van kopjes te voorzien. Maar ook gebruik van witregels om het rustig te houden en een bezoeker niet te overladen met te veel tekst.
  7. Is de winkelwagen wel zichtbaar op je website? Voor een webshop is het noodzakelijk dat het winkelwagen icoontje op alle pagina’s duidelijk vind- en zichtbaar is. Bezoekers zullen snel afhaken wanneer zij de winkelwagen niet terug kunnen vinden. Weer een betalende klant verloren!
  8. Laat je website door vrienden testen! Zij zullen de website als gebruiker zien en kunnen goede tips geven over dingen die beter of anders kunnen. Luister naar de adviezen en pas je website daarop aan.

Als je alle punten hebt doorlopen, geeft dat nog geen garantie tot alleen maar betalende klanten. Maar je bent wel aantal stappen dichter bij een converterende bezoeker. Daarnaast is het belangrijk om je website te blijven testen. Blijf dingen uitproberen om te zien wat wel en wat niet werkt.  Doe dan niet alles tegelijk, anders zie door de bomen het bos niet meer en weet je niet wat wel werkt!