De landingspagina, hoe werkt die het beste?

28-03-2013 | Landingspagina | Bestemmingspagina | Call-to-action | Websitepagina | Content |

Een landingspagina, ook wel bestemmingspagina genoemd, is een pagina die een specifiek doel heeft. Op een landingspagina kan bijvoorbeeld een nieuw product worden aangeboden, gratis dan wel tegen een kleine vergoeding. Of op een bestemmingspagina wordt gevraagd om je in te schrijven voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Het is voornamelijk bedoeld om bezoekers op die pagina’s te laten doen wat ze moeten doen. Maar helaas blijkt dit nog weleens een onmogelijke opgave te zijn. Hoe kun je er dan toch voor zorgen dat de landingspagina’s doen wat ze moeten doen?

  1. Rommel. Landingspagina’s worden ontworpen om de bezoeker tot een snelle actie te dwingen, bijvoorbeeld het invullen van een formulier of het klikken op een button “meer weten”. Zo’n pagina moet er dan ook heel anders uitzien dan een gewone websitepagina. Overzichtelijk, alleen relevante info tonen en niet te veel afbeeldingen. Een gewone websitepagina bevat voor een landingspagina dan zeker te veel niet relevante informatie, afbeeldingen, linken en alles wat een bezoeker kan afleiden. Hou het dus allemaal zo minimaal en simpel mogelijk.
  2. Te veel keuzes. Zorg ervoor dat je de bezoeker aan maar één keuze blootstelt. Het klikken op de button of het invullen van het formulier. Geef je de bezoeker twee of meer opties, dan zullen zij geen keuze maken. Dat betekent dat je de bezoeker per definitie kwijt bent!
  3. Korte info. Op een bestemmingspagina hoeft geen epistel aan informatie te staan. Hou het kort en krachtig. Wat is het, waarvoor is het te gebruiken, eventueel de voordelen en natuurlijk de call-to-action!
  4. Gebrek aan focus. In vijf seconden moet de boodschap op de landingspagina duidelijk zijn. Dus deze moet gericht, beknopt en uitleg geven over het aanbod. Laat een aantal personen dus met je meekijken of laat hen testen. Als zij in vijf seconden de boodschap niet kunnen overbrengen, dan klopt de focus niet. Dat betekent dat de inhoud van de pagina anders moet.
  5. Onder de vouw. Ook al lijkt dit vanzelfsprekend, het gebeurt nog vaak genoeg dat de call-to-action of het product pas zichtbaar is na scrollen. Bezoekers willen op een landingspagina niet scrollen.
  6. Gebrek aan relevantie. Bedenk goed voor wie je de bestemmingspagina maakt. Pas daar het ontwerp, kleur en lettertype op aan. En gebruik je beelden, zorg dan voor hoge kwaliteit.