De voordelen van Referral Marketing

28-02-2013 | Referral Marketing | Verwijzing | Mond-tot-Mond | Reclame | Content |

De kracht van Referral Marketing zit hem vooral in het online als offline gedeelte en kan worden uitgebuit door allerlei soorten bedrijven. Over de term wordt nog weleens vervelend gedacht, want het gaat toch om die vervellende spam mails of het “werven” van nieuwe mensen door bekende en vrienden! Maar wanneer deze marketingstrategie juist wordt uitgevoerd, kan het leiden tot klantenbinding en betere bedrijfsresultaten. In principe is een verwijzing mond op mond reclame en dat is een zeer effectieve methode van promotie, als het goed wordt gedaan!

  1. Een bestaande klant verwijst jouw product of dienst door aan een kennis of een ander bedrijf. Het is dan goed mogelijk dat je door deze vrijwillige mondelinge referral je weer een product of dienst verkoopt. En deze enthousiaste afnemers zullen maar wat graag je wederom doorverwijzen!
  2. Daarnaast bestaat er ook de “betaalde” verwijzing. Als verwijzer ontvang je dan een korting of een geschenk wanneer je iemand aanbrengt bij een bedrijf. Dit werkt met name goed voor online, doordat een e-mailadres aangebracht wordt en dit goed vertaalt kan worden naar een beloning.
  3. Stel dat jouw klant veel bedrijven in zijn netwerk heeft, die jouw product of dienst wel zouden kunnen gebruiken. Dan kun je natuurlijk ook altijd vragen of zij eens willen informeren. Klanten zijn vaak bereid om dergelijke informatie te delen, omdat het een gesprek initieert en onderhoudt, wat weer klantenloyaliteit geeft. Daarbij zijn verwijzingen van klanten betrouwbaar.
  4. Maar een referral kan ook ontstaan wanneer verschillende bedrijven in een gebied in dezelfde sectoren, of bijna dezelfde sectoren, elkaar helpen aan verwijzingen. Zo zou een klein restaurant in verbinding kunnen staan met grotere restaurants, boeren en supermarkten, maar ook met elektriciens, loodgieters en andere bedrijven. Het lijkt misschien alsof een klein restaurant zijn klanten verliest aan een groot restaurant, maar dit is wel een lange termijn doelstelling van mond-tot-mondreclame. Het gaat namelijk om een beter netwerk aan contacten op te bouwen.

Met behulp van referral marketing bespaar je veel geld uit aan reclame. Maak daarom goed gebruik van het systeem van verwijzingen naar een groter netwerk, loyaliteit van klanten en de business to business interacties. Een dergelijke communicatie komt alle betrokken partijen ten goede.

Wil je dit ook gaan implementeren voor je eigen bedrijf? Begin dan eenvoudig door een gesprek met een gewillige klant te hebben, om zo goede leads te genereren. Vandaaruit bouw je dan langzaam je referral netwerk uit. Succes!