Een stap voor stap Content Marketing handleiding voor beginners

06-09-2013 | Content Marketing | Handleiding | Content |

Creëren van waardevolle content waarmee een behoefte wordt opgelost, is het proces wat Content Marketing wordt genoemd. Maar ook de wijze waarop je wat deelt op internet, is onderdeel van deze strategie.

Voordat internet booming werd, richtte bedrijven zich op koude acquisitie door middel van flyers en postmailings. Daarin stond dan de boodschap die zij wilden overbrengen op hun klanten. En ook al werkte deze tactiek wel om klanten te werven, het opbouwen van een merkvertrouwen deed het niet.

Juist het internet heeft de kans om zich te richten op het bouwen aan een merk. Iedereen kan content creëren in de vorm van een blog, diverse rapporten, leuke video’s, inhoudelijk geschreven content, gerichte e-mail berichten en informatieve persberichten. Een bijkomend voordeel, het kost lang niet zoveel als als die flyers of postmailings van vroeger. Hier en daar wordt in bedrijven zelfs nog van beide gebruik gemaakt.

Het grootste struikelblok, om te starten met Content Marketing, is tijd en geld. Om je merk bekend of vertrouwd te laten zijn, gaat ook niet zomaar. Het kost tijd om goede content te creëren en om eraan te blijven werken. Daarnaast heeft niet iedereen de middelen om het uit te besteden, dus moet je dit zelf oppakken. Dat is ook een reden dat sommigen er niet mee willen starten.

Wat is er dan verkeerd om gewoon klein te beginnen. Iedereen moet een eerste stap zetten en waarom doe je het dan niet gewoon? Wellicht dat de volgende vijf stappen je op weg helpen:

Start met schrijven
Ben je geen schrijver, je hebt vast en zeker wel wat te vertellen. Probeer dan ook gewoon eens wat op papier te zetten! Vertel over je producten, over je diensten of gewoon wat je iedere dag bezighoudt.

Denk aan grammatica
Iedereen schrijft op zijn of haar eigen manier, maar let wel op de grammatica. Het is prettig lezen als de tekst goed geschreven is.

Laat het beoordelen
Als je er niet zeker over bent, vraag vrienden of collega’s gewoon om je gemaakte content te beoordelen. Vraag hen wel om eerlijk te zijn en neem hun advies aan. Zo maak je je inhoud beter.

Besteedt het uit
Mocht je toch niet zeker zijn over je schrijfkunsten, besteedt het werk dan uit. Zoek van te voren wel even uit welke schrijver het beste bij je past. Denk dan aan een schrijver die je branche, je producten of je diensten kent. Duur? Tegenwoordig valt dat best mee. Trouwens de kosten zijn de moeite waard als je keer op keer goede content kunt plaatsen. Nog een optie: Schrijf wel zelf, maar laat het door een professional redigeren. Dat kost je minder en het wordt goed bekeken.

Verover je angsten
Het is best eng om op te moeten boxen tegen de grote merken, die al een tijdje succesvol zijn op internet en met hun content. Zij hebben inmiddels een voorsprong op hun merkopbouw en –vertrouwen. Maar ze zijn allemaal bij het begin begonnen, dus waarom jij niet.

Wees vooral eerlijk en authentiek als je schrijft. Maar vooral als je blogt. Bloggen is een goede start, want het is minder formeel dan whitepapers of persberichten. Door te bloggen laat je ook makkelijk en snel zien dat je uit ervaring spreekt.

Content Marketing is een krachtige marketing strategie, maar wel eentje die je langzaam moet opbouwen. Je zult na verloop van tijd de impact vanzelf herkennen, als je consistent blijft met het delen van jouw content met je bezoekers / publiek.

Succes met het schrijven en het starten met je eigen Content Marketing voor je eigen bedrijf!