Essentiële tools voor een Content Marketeer – Deel 1

04-10-2012 | Content Marketing | Content Marketeer | Content Marketing Plan |

Voor in een Content Marketing Plan zijn er verschillende tools die goed bruikbaar zijn. Elke tool afzonderlijk zal niet werken, juist gebruik maken van een diversiteit aan tools zorgt voor een goede balans. Een goed inhoudelijk plan met meerdere tools zorgt ervoor dat een merk meer bereik zal hebben dan alleen een website of een blog. Deze week de eerste zes tools die je kunt gebruiken in je Content Marketing Plan.

  1. Een goed te gebruiken tool is video. Nu is het niet de bedoeling om een video te maken die “viraal” gaat. Een goed gemaakte video is juist bedoelt om bewustwording te creëren bij je klanten of medewerkers. Denk daarbij aan een bedrijfsvideo, een video met een Kerstboodschap die je naar je klanten stuurt of een video om nieuwe medewerkers te vinden.
  2. Webinars worden al door veel bedrijven gebruikt, en die informatieve webinars zijn er genoeg. Wellicht vraag je je daarom af wat jij hier nog aan kan toevoegen. Nou, dat is makkelijk! Zorg ervoor dat jouw webinar inspeelt op het probleem van je prospect en dat jouw product of dienst de oplossing is. Eventueel kun je ook een gast uitnodigen, je favoriete goeroe of blogger, om je webinar nog interessanter te maken. Vergeet niet dat niemand ooit iets kocht omdat ze zich verveelden.
  3. Tegenwoordig worden infographics steeds vaker gebruikt om informatie duidelijk en snel weer te geven. Het is dan ook een goede manier om informatie te delen. Zorg er dan wel voor dat op al je infographics je merk staat (eventueel via een embed code), zodat ze altijd naar jou terug te herleiden zijn. Ze worden namelijk zeer makkelijk gedeeld en de links zullen niet altijd naar jouw website terug linken.
  4. Plaats een Q&A op je website. De inhoud is niet altijd even chique en ook voor de zoekmachine levert het niks op. Maar voor je bezoekers is het des te meer goede informatie. Zeker wanneer het om bijvoorbeeld een koopproces gaat. Hoe je dan makkelijk een Q&A kan opstellen? Hou gewoon bij welke vragen je de komende tijd worden gesteld en zet die in je nieuw te maken Q&A.
  5. Geef inzicht in wat je hebt gedaan door middel van cases. Nu heb je er daar wel meer van nodig. Maar het is een ideale informatieve manier om je potentiële klanten te informeren hoe je problemen aanpakt en hoe het er dan uit komt te zien. Zorg er wel voor dat jouw cases goed vindbaar zijn. Zorg dus voor zoekmachine optimalisatie! Cases werken trouwens in het gehele koopproces, maar is het beste vooral in een vroeg stadium voorbij te laten komen.
  6. Als laatste deze week de E-books / White papers. Tegenwoordig zijn de whitepapers meer bekend als de e-books. Deze zijn zowel vroeg als laat in het proces met de (potentiële) klant te gebruiken. Pas deze tool toe om je klanten op te leiden over je product of dienst, zodat zij inzicht krijgen in wat het inhoudt en wat je voor ze doet. Natuurlijk is een e-book alleen beschikbaar wanneer de ontvanger zijn gegevens heeft ingevuld in het formulier op jouw website!

Dit waren de eerste zes tools, volgende week volgen de laatste zes. Wellicht kun je nu al starten om iets te gaan gebruiken, je kunt natuurlijk ook even wachten tot volgende week, en dan pas bepalen welke tools je gaat gebruiken en gaat vertalen voor in je Content Marketing Plan. Succes met kiezen en implementeren.