Essentiële tools voor een Content Marketeer – Deel 2

11-10-2012 | Content Marketing | Content Marketeer | Content Marketing Plan |

Voor in een Content Marketing Plan zijn er verschillende tools die goed bruikbaar zijn. Elke tool afzonderlijk zal niet werken, juist gebruik maken van een diversiteit aan tools zorgt voor een goede balans. Een goed inhoudelijk plan met meerdere tools zorgt ervoor dat een merk meer bereik zal hebben dan alleen een website of een blog. Vorige week heb ik de eerste zes tools doorgenomen, nu volgen de laatste vijf.

  1. Podcasts is een relatief eenvoudige tool om te maken. Voor mensen is het vooral makkelijk omdat ze te bekijken en te beluisteren zijn via iTunes. Podcastst zijn bijzonder goed voor bijvoorbeeld een dieper verhaal over je product of dienst. Ze zijn het beste geschikt voor kopers in een later stadium van je koopproces, die staat te popelen om dieper op je product of dienst in te gaan.
  2. De beste recensies of beoordelingen komen van mensen die jouw product of dienst hebben afgenomen en vergelijkbaar zijn met een potentiële koper. Het geeft vertrouwen in jouw als bedrijf en je product of dienst. Vraag je klant om een beoordeling, die je op je eigen website kunt plaatsen. Je kunt deze op je homepage plaatsen, maar ook bij jouw artikel over wat je voor deze klant hebt gedaan. Het beeld is dan helemaal volledig: jouw aanpak en de beoordeling van je klant.
  3. Zet eens presentaties over jouw product of dienst op je website. Veel potentiële kopers zoeken het internet af naar informatie voor een oplossing van hun probleem. Met een presentatie geef je veel informatie, maar komen er wellicht ook vragen, en wordt er contact opgenomen. De presentatie is het makkelijkste in bijvoorbeeld Slideshare te maken. Je kunt hiermee zorgen voor extra verkeer naar je eigen website, linkbuilding.
  4. Zorg altijd voor goede inhoudelijke content, want dat past overal in het koopproces. Wanneer je product of dienst vooral van visuele aard is, kun je bijvoorbeeld een website als Pinterest gebruiken. Pinterest is goed om mensen vroeg visueel bewust te maken over een dienst of product.
  5. De e-mail nieuwsbrief blijkt toch echt een goede tool te zijn om je Content Marketing Plan te versterken. Zo’n nieuwsbrief kan namelijk heel goed leads genereren, als je je aan bepaalde regels houdt. Zorg dat je regelmatig mailt, in ieder geval minimaal een keer per maand. Zo houdt je je klanten en prospects op de hoogte over vernieuwingen en waar je precies mee bezig bent. Denk goed na over het ontwerp van je nieuwsbrief. Houdt daarbij rekening dat men makkelijk kan doorklikken naar de artikelen op je eigen website. Maar het mooiste is dat je met je nieuwsbrief iedere keer weer top of mind bent bij je klanten en prospects, je bedrijf komt regelmatig voorbij. Houdt dan wel de resultaten bij van je nieuwsbrief via een analytics tool. Zo kun je bekijken wat goed werkt en wat minder. Wat dan goed werkt kun je vaker inzetten.

Je hebt nu alle 11 tools bij elkaar voor in je Content Marketing Plan. Wellicht heb je er vorige week al een aantal uitgehaald en kun je met de laatste vijf nog wat extra toevoegen. Of je gaat nu pas een keuze maken. Hoe dan ook, succes met het bepalen van de tools en inhoud van je Content Marketing Plan en maak er iets moois van!