Google begrijpt Social SEO … Jij ook?

25-10-2012 | SEO | Social Media | Content | Google | zoekmachine optimalisatie |

De principes van de zoekmachine optimalisatie (SEO) zijn er al een hele tijd. Social Media is relatief nieuw, ook al is de groei ervan in de afgelopen vijf jaar uitbundig door platformen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn.

Er is dan ook nooit echt nagedacht over de impact van Social Media op de SEO in zoekmachines. Het indexeren door Google van de Facebook en Twitter accounts zorgde ervoor dat Marketeers daar kennis over kregen.

En ook al is niet iedereen gecharmeerd van het gehele Social Media gebeuren, je kunt er nu gewoonweg niet meer omheen. Je bent juist gedwongen om eraan mee te doen in verband met de zoekmachine en SEO!

Jij hebt het niet langer voor het zeggen
In het begin van de zoekmachines konden de webmasters er hun kennis op loslaten met onder andere footerlinks en 3 tot 5% keyword dichtheid om hoog in de zoekmachines te scoren. Echter tegenwoordig bepalen anderen, je bezoekers, door hun interactie en betrokkenheid op je Social Media pagina’s hoe hoog je website rankt. Daarbij komen nog de Panda- en Pinguin update van Google, waarbij Social Media het nog meer voor het zeggen heeft. Nee, de tijden dat je alles zelf in de hand had is voorbij.

Adverteren voor bezoek
Natuurlijk kun je de combinatie van de SEO en Social Media manipuleren door middel van keywords rijke tweets of SEA campagnes, maar dat werkt niet altijd goed. Want dit is wel wat anders dan de traditionele marketing campagnes. Traditionele marketing campagnes zijn erop gericht om mensen naar je website te trekken. Het Social Media is er juist op gericht om een relatie met je achterban te krijgen, waardoor je likes, retweets en +1’en ontvangt. De inhoud van je verhaal is dan toch het allerbelangrijkste!

En wat nu nog verder?
Het is onduidelijk wat er nog allemaal op ons pad gaat komen. Wat wel zeker is, Social Media dingt mee in de ranking van jouw website in de zoekmachine. De beweging hierin is in volle gang.
Misschien wordt er wel over een jaar door Google gesteld dat je je op minimaal 5 Social Media platformen moet begeven met je bedrijf? Of is er een ommezwaai en draait het opeens toch weer alleen om de goede inhoudelijk geschreven content? Wie zal het zeggen?