Het creëren, analyseren en evalueren van de SEO strategie

04-04-2013 | SEO Strategie | SEO | Google Analytics | Keywords | Statistieken | Content |

Een volledige SEO strategie opzetten en bijhouden kan nog weleens ontmoedigend werken. Hoe kun je er dan voor zorgen dat het leuk blijft, maar ook dat je ziet wat je doet en er grip op houdt. Hierbij een aantal basisstappen om het hele proces om de strategie heen makkelijker te maken.

1.) Statistieken volgen. Het is belangrijk om te kunnen zien wat je SEO strategie voor je website doet. Gebruik daarvoor een statistiekenprogramma zoals bijvoorbeeld Hubspot, Google Analytics of via het Content Management Systeem van je eigen website. Maar er zijn er meer en het gaat erom wat voor jou het makkelijkst werkt! Er zijn een aantal belangrijke statistieken waarop de SEO analytics tool toezicht houdt:

① Prestaties van de zoekwoorden: Na het bepalen van de essentiële zoekwoorden via een trefwoorden tool is het nodig om te controleren hoe deze woorden presteren. Zo kun je exact zien of je website door de door jouw gekozen zoekwoorden in Google Search naar voren komt.
② Organisch verkeer: De analytics tool vertelt je exact hoeveel unieke bezoekers via een zoekmachine (als “bronnen” aangeduid) bij jou op je website komen.
③ Conversie: Het is goed om te volgen hoeveel van de unieke bezoekers die op je website komen zich ook inschrijft voor de nieuwsbrief, een product koopt of een call to action button gebruikt. Ga hiervoor in de analytics tool op zoek naar “conversie” of “klanten”.
④ Inkomende linken: Naast dat bezoekers via zoekmachines op je website komen, klikken zij ook door via andere websites of pagina’s naar je site. Denk aan je zakelijke Facebook of Twitter account, een digitaal persbericht of via een link van een bevriende website. Houdt hiervan de cijfers in de gaten en benut de extra goed lopende onderdelen.

2.) Strategie verbeteren. Als alles ingesteld en gebruiksklaar is (zie 1.), dan kan de SEO strategie ingezet of verbeterd worden. Bepaal eerst welke zoekwoorden en pagina’s hiervoor in aanmerking komen. Vervang de slechte zoekwoorden voor nieuwe en herhaal dit proces regelmatig. Alleen zo kom je tot de beste keywords. Een deel van de strategie is ook prioriteiten stellen, want je kunt hier niet 24/7 mee bezig zijn. Of je moet verder niks om handen hebben, wat ik niet verwacht. Via de statistieken zijn de prioriteiten in te stellen door naar de belangrijkste pagina’s te kijken. Dit zijn meestal de bestemmings- en de meest bezochte pagina’s, alsook de pagina’s die de meeste omzet genereren.

3.) Blijf experimenteren. Wanneer je de zoekwoorden hebt bepaald, ga dan uitproberen wat goed voor je werkt. Maak verschillende combinaties, zowel lang als korte mogelijkheden. Vandaaruit krijg je ook steeds meer gevoel hoe het werkt. Je gaat zien wat wel en niet werkt. Zo zul je ervaren dat keywords die veel gebruikt worden, het niet goed doen. Verre van zelfs, je deelt het namelijk met velen! Zeldzame woorden doen het dan een stuk beter. Alleen wordt daar dan misschien niet echt op gezocht. Dat is het spel!

4.) Blijf het bijhouden. Om ervoor te zorgen dat je het niet vergeet, plan in je agenda in om hiermee aan de gang te gaan. Anders is het een eenmalig iets en zal het nooit gaan doen wat je graag wilt! Door er voortdurend mee bezig te zijn, zal het ook steeds beter gaan werken. Je leert er immers van en zult steeds mooiere combinaties vinden.  In het begin vergt het meer tijd dan wanneer het goed loopt. Een paar keer per maand checken en finetunen is geen overbodige luxe. Als het eenmaal goed loopt en je bent tevreden, dan hoef je het nog maar 1x per maand te checken. Finetunen is meestal dan nog minimaal!