Laat jouw klant aan het woord: mond-tot-mond reclame

02-08-2013 | Mond-tot-mond reclame | Mond-tot-mond | Reviews | Testimonials | Content |

Als bedrijf kun je het natuurlijk altijd over jezelf hebben. Hoe goed je service is en je producten zijn, echter zelfpromotie is niet altijd wat het goed doet bij het publiek.

Reviews of getuigenissen moeten juist vanuit je klant(en) komen. Dit geeft het juiste beeld weer en daardoor zullen potentiele klanten eerder geneigd zijn om het te geloven. Wanneer je dus tevreden klanten hebt, zet deze voor je aan het werk. Want de mond-tot-mond reclame is de beste marketing die je als bedrijf kunt krijgen. Of je nu een eenmansbedrijf of een multinational bent.

Wanneer je meer dan alleen reviews nodig hebt
Reviews of testimonials zijn een krachtige tool, echter zijn ze wel beperkt houdbaar. Helemaal wanneer ze onoprecht klinken. Dan heb je de kans dat potentiele klanten denken dat je ze als bedrijf zelf hebt geschreven of dat je er iemand voor hebt ingehuurd.

Dan kun je ook eens denken aan een klantprofiel / interview op je website. Je laat hiermee je potentiele klanten inzicht krijgen in de bedrijven waarvoor je werkt. En geloof het of niet, ze zullen zich in ieder geval in eentje herkennen. Als dan duidelijk naar voren komt wat het probleem was, waarom ze voor jou hebben gekozen en wat je voor het bedrijf hebt gedaan, krijg je als het ware een showcase. Een case waarbij de potentiele klant gelijk denkt, die moet ik eens bellen of uitnodigen voor een gesprek. Zij weten tenminste wat ze aan mijn probleem kunnen doen.

Zorg voor een goede foto van het onderwerp,  een goed gevonden titel met een tekst van zo’n 500 – 750 woorden. Gebruik actieve zinnen en focus op het neerzetten van de vraag, de aanpak en het resultaat.
Vooral voor servicegerichte bedrijven is dit een uitermate goede manier van marketing. Maar eigenlijk zijn deze interviews door ieder bedrijf wel in te zetten, of je nu een product of een dienst verkoopt.

Wie zijn dan de juiste klanten?
Het klinkt vanzelfsprekend, maar kies een klant die enthousiast is over jouw product of dienst. Natuurlijk moet hij ook geneigd zijn om zijn verhaal te willen delen, inclusief foto, met de hele wereld. Juist het gebruiken van een volledige (bedrijfs-)naam en foto is cruciaal voor het succes van het verhaal met mond-tot-mond reclame.
Verhalen van klanten die een goede ervaring met jouw bedrijf of jouw uitstekende service laten zien, zijn ideaal.
Wat als je dan iemand tegenkomt die twijfelt over het verhaal of het gebruik van zijn naam? Gebruik het niet, je wilt immers tevreden klanten hebben en behouden. Een verhaal plaatsen waar een klant niet helemaal achter staat kan een ontevreden klant opleveren.

Welke problemen kom je tegen voor het juiste verhaal?
Het bepalen, dat je een klantprofiel / interview wil plaatsen op je website, dan ben je er nog niet. Er kan  nog van alles mis gaan. Zo kan het volgende een belemmering zijn:

Je hebt al gauw genoeg door welke klant(en) enthousiast over je zijn. Dan ben je maar een vraag verwijderd voor het laten maken van een nieuw klantenprofiel.

Niet iedereen kan goed interviewen of een goed verhaal schrijven. Je zou van te voren een aantal vragen kunnen bedenken die je altijd aan je klant stelt. Je merkt dan vanzelf wel of er verdere vragen opkomen, maar het begin is er in ieder geval. Vind je het erg lastig, dan kun je altijd nog nadenken om een (ex-) journalist hiervoor in te huren.
Voor het schrijven zijn meerdere mogelijkheden: misschien heb je iemand in huis zitten die dit geweldig kan, maar je kunt natuurlijk iemand inhuren om er een mooi stukje van te maken.

Als laatste het promoten van de nieuwe klantenprofielen. Schrijf het weg op alle mogelijke kanalen die je kent. Op je website en op al je sociale media kanalen. Heb je er weleens over nagedacht om het bij derden weg te laten zetten? Natuurlijk moet het dan wel een kanaal zijn die in lijn loopt met jouw product of dienst.

Mond-tot-mond reclame is de meest belangrijke marketing die je maar kunt krijgen. Nog meer dan een advertentie of een commerciële tekst. Wanneer je dan goede recensies krijgt van je klanten, gebruik ze absoluut. Tussen die tevreden klanten zitten vast en zeker ook ambassadeurs voor jouw product of dienst, die je dan weer kunt inzetten voor een klantenprofiel / interview.

Als jouw klant bereidt is tot mond-tot-mond reclame over jou, jouw bedrijf, jouw product of dienst, grijp die kans want een betere reclame is er niet. Dus laat jouw klant het woord doen!