Maak een gewoonte van jouw Content Marketing

30-05-2013 | Content Marketing | Strategie | Content |

“Zo, het is weer tijd om bezig te gaan met de Content van mijn website. Maar waar moet ik beginnen en wat heb ik al niet laten liggen de afgelopen weken.” Dit zijn opmerkingen die ik regelmatig te horen krijg van anderen. “Hoe doe jij dat dan?” wordt er dan dikwijls gevraagd.

Het is echt niet eenvoudig om je strikt aan een Content Marketing strategie vast te houden. Ook ik betrap me er weleens op dat ik iets vergeet te doen of iets te laat ben met mijn artikel. Dat weerhoudt me er niet van om juist wel door te gaan en het alsnog te plaatsen of uit te voeren.
Iets weten en doen zijn echt twee verschillende dingen.

Om een goede strategie in te zetten, vergt discipline en wilskracht. En als dan de resultaten in eerste instantie uitblijven, dan is het helemaal belangrijk om door te zetten. In feite moet je gewoon zorgen voor gewoontes en een routine bij het inzetten van jouw Content Marketing inspanningen.

Hoe zorg je er dan voor dat je er een gewoonte van kunt maken? Hier een aantal ideeën:

  1. Zet je zelf op een strikt dieet
    Je gaat jezelf niet letterlijk op een dieet zetten, maar het is wel een vorm van Bootcamp voor Content Marketing. Om ergens een gewoonte van te maken, heb je zo’n 3 tot 4 weken nodig voordat het routine wordt. Zet jezelf dan op een 30 dagen Content Marketing Bootcamp. Alleen zo ga je een routine creëren met schrijven, plannen en uitvoeren.
  2. Alle ideeën noteren
    Op de gekste momenten krijg je een idee om toe te voegen aan je Content Marketing strategie. En dan…? Noteer het idee! Voor iedereen kan dit op een andere manier zijn. Met pen en papier, op de laptop, in je telefoon, op je iPad of via Evernote. Wat voor jou het makkelijkste werkt, daar moet je mee aan de slag.
  3. Stop met slechte gewoonten
    Om een Content Marketing strategie in te gaan zetten, moet je ergens de tijd vandaan gaan halen. Nu kun je niet naar een loket om extra tijd bij te kopen, het zal ingepast moeten worden in je dagelijkse werkzaamheden. Zorg ervoor dat je minder wordt afgeleid en stop die ongewenste vertragingen. Controleer bijvoorbeeld maar 2 of 3 keer per dag (op vaste tijden) je e-mail. Eventueel kun je berichten ook in speciale mappen binnen laten komen, zo screen je nog makkelijker wat belangrijk is en wat kan wachten. Wat ook een optie is, is om je Social Media van te voren in te plannen via bijvoorbeeld Hootsuite en dat je maar 2 of 3 keer per dag zelf de pagina’s bekijkt.
  4. Maak een plan
    Maak van te voren een plan over wat je wilt gaan doen. Dit kun je dan in stukken hakken en per week of maand in een schema omvormen. Het week- of maandschema kun je eventueel vertalen naar, bijvoorbeeld in Outlook, to do’s. Zo word je herinnert aan wat je moet gaan doen en kun je daarnaast ook vooruit kijken wat er nog ligt.
  5. Zorg voor een coach en feedback
    Zo’n Bootcamp doe je over het algemeen onder de begeleiding van een coach, waarom dan dit niet? Juist wanneer je gezamenlijk aan dezelfde doelen werkt, werkt het een stuk makkelijker. En wie weet heeft de ander nog wel ideeën waar je zelf nog niet aan gedacht hebt. Daarnaast kun je altijd mensen/merken op Social Media gaan volgen die jou inspireren. Hieruit kun je dan altijd nog zelf ideeën halen!
  6. Het hoeft niet allemaal tegelijk!
    Je kunt natuurlijk niet alles in zetten wat je bedenkt. Daarnaast kun je ook niet gelijk het beste resultaat verwachten. Alles op zijn tijd en raak niet ontmoedigd, wanneer het even niet loopt zoals je zelf gehoopt had. Er wordt niet voor niks gezegd “hardlopers zijn doodlopers”. Geloof me, dat is echt zo!