Vergeet SEO bij het schrijven van Content

14-02-2013 | SEO | Schrijven voor website | Keywords | Content |

Het ergste wat iemand kan doen bij het schrijven van content voor een website, is de SEO regels te allen tijde daarbij in het achterhoofd te houden. Iedereen die de basis regels van SEO leest kan het idee krijgen dat het belangrijk is om de zoekmachines te imponeren door overal veel gebruik te maken van keywords. Die keywords te verwerken in veel treffende zinnen, pakkende titels en beschrijvende tags. Maar meestal werkt dit averechts bij zoekmachines omdat er niet vanuit de gedachte van de lezer geschreven wordt.

Allereerst een voorbeeldzin: “Als u op zoek bent naar zoekmachine optimalisatie, dan bent u bij ons aan het juiste adres. SEO bedrijven, zoals wij met SEO consultancy met hoge SEO resultaten door het hele land, voorzien uw website met een reeks hoogwaardige SEO keywords en treffende zinnen. Neem vandaag nog contact op met onze SEO specialisten en zij SEO optimaliseren uw website in no time met de juiste SEO keywords voor de zoekmachines!”

Dit leest toch niet erg prettig? Oké, er is veel gebruik gemaakt van een bepaald keyword, maar daardoor zijn de zinnen niet meer leesbaar. De zoekmachine straft dit pertinent af door de tekst veel lager te ranken in de zoekresultaten en bezoekers verdwijnen van de website omdat het zeer lastig te lezen is. Inderdaad een mooie stukje SEO zoekmachinevriendelijk geschreven!

Wat dan wel te doen? De beste manier om content te schrijven voor het web is gewoon eerst de gehele tekst te schrijven met de lezer in het achterhoofd houdend. Daarna pas de keywords hier en daar toepassen in de tekst, maar wel zo dat de tekst overeind en goed leesbaar blijft.
Als een stukje tekst door het plaatsen van de keywords niet lekker loopt, herschrijf het dan.

Dan nog wat korte tips voor het schrijven voor een website. Schrijf korte zinnen, want zo zorg je ervoor dat je lezer de aandacht erbij houdt. Gebruik een prettige toonzetten, want zo blijft de lezer betrokken. Start met de belangrijkste informatie, zodat de lezer gelijk weet waar het over gaat. Vermijd grote blokken tekst, maak het dus overzichtelijk met bullet points en foto’s.

Wanneer je dus de volgende keer een tekst gaat schrijven voor je website, vergeet SEO dan in eerste instantie en schrijf juist naar de lezer. Want het gaat er vooral om om de juiste boodschap over te brengen. Je kunt namelijk nog zoveel verkeer krijgen, maar als de lezer niet begrijpt waarover het gaat, verkoop je niks.