Vermijd SEO Rampen

18-04-2013 | SEO | Cloaking | Blackhead | Zwarte SEO | Zoekmachine | Content |

Eerlijke SEO inzetten kost tijd en geld, maar daar gaat ook zeker wat voor terugkomen. Toch zijn er enkele valkuilen waar je je bewust van moet zijn. Want als het fout gaat met SEO, dan gaat het ook goed fout.

Een van de beste voorbeelden is die van BMW uit 2006. De Duitse autofabrikant heeft doormiddel van cloaking de zoekmachines voor de gek proberen te houden. Cloaking is bijvoorbeeld verborgen informatie op een pagina plaatsen of een zoekmachine een andere pagina tonen dan wat aan een bezoeker wordt getoond. Toen dit werd ontdekt door Google werden alle zoekresultaten en SEA campagnes van BMW weggehaald.
Soms hoor ik dit verhaal nog weleens voorbij komen als ik met anderen over SEO aan het brainstormen ben. Het voorbeeld toont namelijk aan dat ook een multinationaal bedrijf de fout in kan gaan met het proberen te misleiden van een zoekmachine. Het maakt ook temeer duidelijk dat Google dit niet accepteert en er zeker actie op zal ondernemen. Weet ook dat er menselijke editors zijn die voortdurend controles uitvoeren op de individuele websites!

Wanneer je aanpassingen doorvoert dan moet de gebruikerservaring centraal staan en moet het niet zijn om de zoekmachines te misleiden. Oooh ja, misleiden zal een korte periode goed gaan. Maar je begeeft je op glad ijs. Vraag jezelf ook af of het misleiden op de langere termijn wel waard is. Cloaking of blackhead (zwarte SEO) technieken toepassen zorgen ervoor dat je website zeker wordt geband! Probeer na een ‘penalty’ maar weer eens  tussen de zoekresultaten terug te komen en dus door zoekmachines gevonden te worden!

Dus als het je gaat om een lange termijn ranking, dan is de beste aanpak om eerlijk te blijven:

Ga dus niet voor de snelle winst maar voor het grote succes. Zorg voor een strategie om een hoge ranking voor ver in de toekomst te behalen en vast te zetten.
Succes!