Waarom een data expert inhuren of aannemen?

09-08-2013 | Data expert | Data |  Big data | Content |

Big data is the next big thing voor iedere webshop en marketeer, die hiermee te maken heeft. Want al deze informatie is de sleutel tot het ontsluiten van nog meer informatie voor je bezoekers. Die informatie waarnaar ze juist op zoek zijn. Maar ook krijg je inzicht in hoe je website werkt en wat goed gaat en wat beter kan.

Zo’n data expert maakt op een duidelijke en uitzonderlijke manier alle waardevolle strategische informatie inzichtelijk. Op zo´n manier dat de data inzicht geeft in de gemaakte acties op je website. Dan heb ik het niet alleen over marketingacties die hebt ingezet maar ook de veranderingen die je hebt doorvoert. Want je wilt natuurlijk wel weten of een aanpassing effect heeft op je bezoekersaantallen.

Maar waarom zou je er dan iemand voor inhuren of aannemen? Hier een aantal redenen om voor een data expert te gaan om zo je gegevens inzichtelijk te krijgen.

Stijgende vraag naar Data expert
Op dit moment is er een grote vraag naar data experts. Steeds meer bedrijven komen er namelijk achter dat ze wat met de data moeten doen. Data die alleen maar meer en meer wordt. Zij profiteren namelijk nog steeds niet van de middelen om alle beschikbare informatie te analyseren en interpreteren. Met de geanalyseerde en juist geïnterpreteerde informatie kunnen zij dan actie ondernemen op hun website of webshop.

Een cruciaal Marketing Instrument
Meten is weten. Dat is altijd al zo geweest en met de huidige data stromen wordt het nog makkelijker om te zien wat er gebeurd op internet. Of het nu gaat om een campagne, resultaten of aanpassingen, met de huidige data kun je heel makkelijk conclusies trekken.

Maar wat nu als je marketingafdeling niet is uitgerust met een data expert? Natuurlijk kun je het een en ander wel uit de data herleiden, maar krijg je ook alle informatie boven tafel? Die informatie die je nodig hebt om een maximale analyse uit te voeren, om duidelijk je klanten te segmenteren, de toekomst van trends te voorspellen en om de volgende keer de actie of aanpassing nog beter te laten presteren.

Kun je dan ook alle data juist interpreteren en op een begrijpelijke manier communiceren, zodat iedereen het begrijpt?

Daarom zijn er data experts die je helpen om die overweldigende data om te zetten naar een nuttige en onschatbare bron aan informatie waar je ook echt wat mee kunt en gaat gebruiken als een cruciaal Marketing Instrument.

Verbeteren van de relatie
Big data is zonder twijfel de sleutel tot een enorme vooruitgang in je marketing. Het is dan wel de kunst om de informatie die je ontvangt op een goede manier in aanbiedingen en aanpassingen door te voeren. Alleen zo verbeter je de relatie tussen je bezoekers en je bedrijf. Maar ook intern kun je die gegevens gebruiken om dingen voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld wanneer je een usability aanpassing wilt doorvoeren op je website maar er geen budget voor vrij krijgt. Met onderbouwde data wordt het dan misschien wel een stukje makkelijker om dat budget toch te krijgen. Dus ook voor de interne relaties is het belangrijk om data duidelijk te krijgen en inzicht te geven in wat er op internet gebeurd.