Wanneer beslis je om content aan te schaffen?

07-06-2013 | Content | Content Marketing | SEO | Creëren | Social Media |

Het is altijd lastig om een beslissing te nemen over inhuren of uitbesteden, ook wanneer het om content creëren gaat. Want de kennis over de producten of diensten is in huis en jij of je medewerkers kunnen hier het beste iets over maken. Waarom zou je dan toch je content creatie van buiten je bedrijf halen?

Identificeer de behoefte van de inhoud
Veel zijn zich ervan bewust dat content marketing een belangrijk onderdeel is van klantenwerving. Maar ook de verschillende vormen binnen de Content Marketing zijn in opkomst. Al deze verschillende vormen vragen ook verschillende soorten vaardigheden. Want ben je een schrijver, dan ben je meestal niet een filmer.
Je kunt dan wel een geweldige schrijver van persberichten zijn, maar heb je wellicht geen kaas gegeten van SEO teksten. Of film jij de beste reviews over een product, maar heb je moeite met  het verkopen van een product op video.
Je hebt dus meerdere personen nodig om de verschillende soorten inhoud voor elkaar te krijgen.

Beheers je tijd
Je team kan een blog post per dag makkelijk behappen. Maar wat nu als je je iedere dag met meerdere Social Media activiteiten en productcontent bezighoudt. En daarnaast nog iedere week een video en een contentartikel wil publiceren. Dan kom je er misschien al snel achter dat je team geen tijd heeft om al deze content te creëren. Want goede content realiseren vraagt om veel tijd, zeker wanneer je meerdere vormen van inhoud gebruikt.
Dan is het tijd om Content creatie van buiten het bedrijf aan te schaffen. Waarom? Content Marketing is iets wat je op een regelmatige basis moet bijhouden. Als je team of jezelf dat niet lukt, zorg dan dat je het uitbesteedt om regelmaat te garanderen.

Wie o wie?
Hoe bepaal je dan wie dit voor je gaat oppakken? Want ga je voor goedkoop maar wel goed of betaal je wat meer zodat je exclusiviteit hebt. Het is net waar je voor wilt gaan. Natuurlijk is het belangrijk om goede afspraken te maken, zodat jij precies weet wat je gaat krijgen. Denk daarbij aan de richtlijnen van je bedrijf, stijl van schrijven en bijvoorbeeld marketingrichtlijnen. Daarnaast is het ook goed om te ervaren hoeveel kennis iemand heeft over het onderwerp waarover je wilt laten schrijven. Iemand die er al wat vanaf weet schrijft natuurlijk sneller en makkelijker, dan iemand die zich eerst moet verdiepen.

Welk effect verwacht je?
Natuurlijk zijn er vele manieren om te meten wat een tweet, een FB post, een blog, een video of een contentartikel doet bij je bezoekers/volgers. Door het meten van de diverse onderdelen van content weet je wat goed voor jou werkt. Maar ben je er dan ook? Nee, want naast het meten, en het creëren, moet je er ook voor zorgen dat jezelf of je personeel bij blijft in kennis. Dit allemaal vraagt veel tijd, maar is belangrijk om te weten wat er speelt en je concurrenten voor te blijven.
Bij heel actief zijn op Social Media en met Content creatie, zal je merken dat je team intensief bezig is met het bijwerken van berichten en het beantwoorden van vragen.
Juist om dan iemand in te huren die ervaren is en zelf zijn/haar kennis verrijkt, zorgt ervoor dat je snel en eenvoudig nieuwe content kunt creëren. Het meten gaat dan praktisch vanzelf, als je weet wat je wilt meten.

Toch zelf of uitbesteden?
Door te bekijken hoe effectief je zelf of je team creëert tegenover een externe, met daarbij bovenstaande punten in acht nemen, kun je bepalen of het de moeite waard is om je content uit te besteden. Misschien kom je tot de conclusie dat je een aantal content creaties juist in huis moet houden, vanwege de expertise en een aantal juist extern moet neerleggen. Hoe dan ook, weeg alles tegen elkaar af en overleg ook eens met je team voordat je een beslissing neemt.