Wat is bewezen in Content Marketing?

15-11-2012 | Content Marketing | Marketeer | Strategie | Content |

Al een tijdje wordt er over Content Marketing geroepen. Volgens de internet- en marketingindustrie is het de toekomst. Maar of dit echt waar is, is nog niet helemaal te zeggen. Al wordt er steeds meer tijd en geld besteed aan Content Marketing en geven veel Marketeers aan er in 2013 veel budget voor over te hebben, de adviezen blijven uit. Hoe duik je er dan vol in?

Gelukkig zijn er een aantal punten die zich de afgelopen tijd in de Content Marketing hebben bewezen. Lees hier welke dat zijn.

  1. Wees niet zuinig met het ontwerp. Ook al lijkt het vanzelfsprekend, toch wordt er niet altijd voldoende naar gekeken. Consumenten zijn visueel ingesteld, dus is het belangrijk dat je website en de inhoud er aantrekkelijk uitziet. Natuurlijk gaat het vooral om de inhoud van je content waardoor bezoekers op je website terugkomen. Maar onderschat echt niet de look en feel van een mooie website. Daarbij horen natuurlijk ook mooie afbeeldingen die goed aansluiten bij de teksten.
  2. Denk aan multimedia. Het gebruiken van multimedia wordt steeds belangrijker. Deze ontwikkeling is al duidelijk te zien in Social Media. Het trekt mensen aan en het is een prettige en luchtige manier van communiceren met je publiek. Als je hier dan ook gebruik van maakt in je website, houdt dan wel rekening met het ontwerp van je pagina´s. Je kunt multimedia niet zomaar ergens neerzetten.
  3. Ga voor de binding. Content Marketing is erop gericht om mensen te binden en te onderhouden met informatie. Hiermee raken zij nieuwsgierig, en dus geïnteresseerd in jouw merk en in de door jouw te leveren extra waarde, niet je product. Dat is natuurlijk erg averechts, aangezien het doel van Marketing juist verkopen is.
  4. Zorg voor balans. Allereerst laat jij als professional je stem horen door de inhoud van je website of op Social Media. Dit zorgt ervoor dat gebruikers geïnteresseerd raken. Maar die gebruikers of volgers hebben ook een stem. De mix tussen jou en je lezers maakt dat je een goede content strategie verder kunt brengen. Coca Cola is hier wel een extreem voorbeeld van.
  5. Open eindes zijn fataal. Nu klinkt dit wel heel ernstig, maar het klopt wel. Zorg ervoor dat je goede inhoud maakt en levert aan je lezers. Dat betekent dat je op iedere pagina meerdere koppelingen naar volgende content realiseert. Kijk bijvoorbeeld maar naar een vergelijkingssite. Van productinformatie naar prijzen, van prijzen naar reviews, van reviews naar een nieuwe categorie, van een nieuwe categorie naar een webwinkel. De content is daar oneindig en blijft aangeboden worden.
  6. Eerlijk zullen we alles delen. De inhoud van je website kan wel zo interessant zijn dat anderen dat willen delen en natuurlijk sta jij daar helemaal voor open. Want alles zullen we eerlijk samen delen ;-) . Dan is het wel zo prettig als dat makkelijk kan. Zorg er dus voor dat je artikelen makkelijk te delen zijn op Facebook, Twitter, LinkedIn, etc.

Vergeet offline niet. Een goede Content Marketing strategie heeft ook een gedeelte offline erin zitten. Denk bijvoorbeeld aan Red Bull, dit merk is een heel goed voorbeeld voor online en offline Marketing. De website is inhoudelijk sterk, door de content, de beelden en het design. Offline worden zij gezien als het merk met de extreme sporten. Er is altijd wel rumoer om dit merk heen.