Weer zo’n buzzwoord in 2013: Advertainment

24-01-2013 | Advertainment | Advertisement | Entertainment | Content |

Het oudste voorbeeld van een advertainment is toch wel Popeye. Een spinaziefabrikant heeft met een tekenfilmfiguurtje getracht zijn producten meer onder de aandacht te brengen, er een gevoel bij te creëren  en natuurlijk daarmee de verkoop proberen te verbeteren.  “I am a sailor man and when I eat my spinach…..”. Heel wat ouders zullen aan de eettafel wel naar Popeye verwezen hebben, want van spinazie wordt je blijkbaar sterk.

Advertainment is weer zo’n woord dat dit jaar vaker voorbij gaat komen. Maar wat is het nu precies?
Het woord is ontstaan uit een combinatie van twee woorden: advertisement en entertainment. Het idee hierachter is de waarde van een merk te communiceren via de vele mogelijkheden van content. Het gaat er bij advertainment niet om dat je mensen attendeert op iets wat ze misschien leuk vinden, het gaat erom mensen precies te laten zien waar ze in geïnteresseerd zijn.

Dit concept is eigenlijk gebaseerd op het entertainen van je potentiële klant of consument, waardoor merkbekendheid wordt gecreëerd. Wanneer jouw merk dan voorbij komt, wordt dat geassocieerd met plezier, lekker, vermaak, eigentijds, interessant, gezellig en ga zo maar door. Net wat jij als merk wilt wat het op anderen moet overbrengen. En al die aandacht die je daarvoor krijgt kun je weer gebruiken om de geïnteresseerde te laten deelnemen aan prijsvragen, social media, creëren van content etc.

Naast het tekenfilmfiguurtje Popeye zijn er veel meer die aan Advertainment doen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de merken Coca Cola of Nespresso. Twee merken die als een heel goed voorbeeld kunnen dienen. Met hun filmpjes op internet en de commercials op tv weten ze altijd een bepaalt gevoel en herkenning te creëren. De beren van Coca Cola komen toch iedere keer weer voorbij en persoonlijk vind ik dit leuke reclame. En dan het gevoel wat George Clooney uitstraalt met een kopje koffie van Nespresso. What else……. Er is niks anders!