Zes belangrijke fouten waarom Content Marketing niet werkt

12-07-2013 | Content Marketing | Strategie | Posts | SEO | Social Media | Content |

Ben je er klaar voor om aan Content Marketing te gaan beginnen? Sommigen schudden dit gewoon uit hun mouw en hoeven er geen moeite voor te doen, terwijl anderen niet weten waar ze moeten starten.
Een reden dat het met Content Marketing fout gaat, is dat men egoïstisch overkomt. Hoe kun je die zes egoïstische fouten vermijden?

Fout 1. Te egoïstisch en te veel zelfpromotie
Ken jij ook die mensen die altijd met “ik” beginnen? Daar krijg ik weleens een ‘allergie’ van. Wanneer je dan op hun eigen Social Media pagina kijkt, gaat het ook alleen maar over hun eigen kunnen en doen. Berichten delen van anderen, is er zeker niet bij.
Ook diverse Marketeers gaan hiermee de fout in. Zij zijn alleen maar bezig om hun eigen merk, product of dienst te promoten en vergeten anderen.
Wat lees jij het liefste? Een mix aan berichten, beetje van diegene en een beetje van een ander. Dus vermijd de val om een egoïst te zijn en zorg ervoor dat tenminste de helft van jouw items ook van anderen zijn.

Fout 2. Negeer je publiek
Wanneer je reacties krijgt op je posts, artikelen of opmerkingen, doe daar dan wat mee. Geef een reactie en probeer er een onderbouwde communicatie van te maken.
Maar ook de hoeveelheid van de te plaatsen items is belangrijk. Want niet iedereen vind het leuk als zij maar worden overladen door informatie.
Wat doe jij met iemand die jou overlaadt met informatie? Ga je die ontvolgen?

Fout 3. Te veel SEO (of helemaal geen)
Een artikel schrijven alleen maar op SEO gericht, zorgt ervoor dat het artikel onleesbaar wordt. Natuurlijk is het goed voor de zoekmachine, maar het draait toch om je bezoeker/lezer? Ken je ook al die berichten op Twitter waarbij alleen maar hashtags worden gebruikt? Die zijn toch onleesbaar!
Dan diegene die denken dat ze niet aan zoekmachine marketing hoeven te doen. Je wilt toch dat anderen jouw artikelen vinden, dus een beetje SEO is dan zeker niet verkeerd.

Fout 4. Geen planning
Als je denkt dat je alles zomaar kunt plaatsen en daar niet over hoeft na te denken, dan heb je het mis. Plan van te voren het volgende: Wat wil je delen, wat is het doel, voor wie is het bestemd, wanneer kun je het beste iets plaatsen, welke kanalen gebruik je en hoe geef je de inhoud weer. Eigenlijk hebben we het hier dus over de 6 W’s (wie, wat, wanneer, waar, waarom en hoe). Als je hier rekening mee houdt, dan moet het vast en zeker goed komen.

Fout 5. Maar één plek
Zoveel verschillend publiek, zoveel verschillende plekken waar ze zich verbinden. Het is dus belangrijk om te weten waar je publiek zich bevindt en waar het dus het meeste effect heeft om jouw content te plaatsen. En om dat te weten moet je meten. Dus proberen, proberen, proberen en bijhouden wat er gebeurd met de diverse posts.

Fout 6. Wees irrelevant
Waarom komen mensen bij jouw blog terug of volgen jou op Social Media? Het gaat daarbij echt niet om dat je iedere keer iets weggeeft of dat je regelmatig updates geeft.
Het gaat om de inhoud van je content en dat jouw bezoeker ervaart dat ze daarmee geholpen wordt. Heb je goede tips over het gebruik van je product of dienst, geef die dan. Of wellicht  kun je tips geven over werkzaamheden die mensen gewoon kunnen uitvoeren omdat ze de mogelijkheid gewoon hebben, maar nog niet weten. Focus je dus op de voordelen van jouw publiek en de rest volgt (bijna) vanzelf.